
REVIEW AND COMMENT

TELEVISION QUARTERLY

62

The Place to Be:
Washington, CBS, and  
the Glory Days of  
Television News

By Roger Mudd
Public Affairs, New York
(404 pages, $27.95)

By Bernard S. Redmont

	When Walter Cronkite neared 
retirement, Roger Mudd was widely viewed 
as the heir apparent to the anchor mantle of 
the CBS Evening News. It was not to be.

	Mudd was a brilliant, hard-hitting 
reporter, with a rugged demeanor and 
an earthy sense of humor. He excelled as 
a weekend anchor and understudy for 
Cronkite when Walter was away. But Dan 
Rather eventually won the crown. Still, 

Roger’s luster has never faded, even in 
retirement.

	Mudd won many distinctions during 
his television career. One of his best 
performances came at the time of President 
Richard Nixon’s resignation address on 
television in 1975.

	Four CBS stars were called upon for 
instant ad lib comment on Nixon’s maudlin 
swan song. Three of them, who should 
have known better—Walter Cronkite, Eric 
Sevareid and Dan Rather—came across as 
almost sympathetic to Nixon. They were 
sad, sentimental, or perfunctory. Roger 
Mudd normally wasn’t great at ad libbing. 
This time he spoke up brilliantly. He was 
cool, precise and articulate. Mudd reminded 
millions of viewers that nobody, not 
even a President, is above the law.

	It was known that a nervous CBS 
management and station affiliates had 
been pressuring talent to go easy in “instant 
analysis,” although many denied that 
corporate meddling was involved. The CBS 
chief, founder and owner, William S. Paley, 
eventually banned this instant analysis.

	Mudd thought that Cronkite, Sevareid 
and Rather had “gone in the tank 
for management.” Rather conceded 
later that he “had blown it, and had 
simply gotten it wrong.” The relations 
between Rather and Mudd, never 
warm, did not improve.

	Mudd also remembers “Rather’s 
less than straightforward response” 
to signing a letter by the top 
correspondents protesting the death 
of instant analysis. Mudd says he 
concluded that Rather was “much too 
eager to please the bosses.”

	Mudd tells this and other stories 
in his new book, The Place to Be. 
He explains that it began as a simple 
memoir, but an agent warned 



REVIEW AND COMMENT

TELEVISION QUARTERLY

63

that there would be no market for 
journalists’ memoirs unless he “dished 
about the famous and powerful.” He 
was told it would be a better book if he 
wrote about how great network news 
used to be.

	The result is a gossipy, frank and 
witty account of “Washington, CBS 
and the glory days of television news..” 
Those were in truth the glory days 
at CBS, when it was known to many, 
including its staff, sometimes ironically, 
as “The Tiffany of Broadcasting.”

	Mudd had joined CBS in 1961. 
As congressional correspondent, he 
became a star covering the historic 
Senate debate and filibuster over the 
1964 Civil Rights Act. He established 
his reputation as a political reporter 
by appearing at the steps of Congress 
every morning, noon and night for the 
12 weeks of the filibuster.

	He created a sensation in 1971 with 
the tough CBS report, The Selling of the 
Pentagon, exposing the military’s high-
powered PR apparatus paid for by the 
taxpayers. Paley, however, was greatly 
irritated by the documentary, which 
provoked a storm of angry criticism 
from official Washington.

	Mudd has won five Emmy awards, a 
Peabody, and the Joan Shorenstein Award 
for Distinguished Washington reporting, 
all marks of a distinguished journalist.

	In the book, he is unsparing in his 
self-analysis. He frankly recounts his 
mistakes. One night he called the ailing 
Pontiff, Pope Pius XII, “Pipe Pocus..” 
During Dr. Martin Luther King’s 1963 
march on Washington, Roger was so 
nervous about the assignment that 
he left the CBS broadcast booth and 
threw up in the boxwood trees near the 
Lincoln Memorial.

	When CBS failed to give him the 
nod in the succession to Cronkite, 
Mudd walked out angrily, and moved 
to NBC to become the co-anchor of the 
weekday NBC Nightly News, and host of 
NBC’s Meet the Press and for six years. 
Later, he joined the MacNeil-Lehrer 
News Hour on PBS for five “happy and 
rewarding years.”

	Mudd has a master’s degree 
in history from the University of 
North Carolina and once a professor 
encouraged him to go on to a Ph.D., 
so it was no accident that he went on to 
become primary anchor for The History 
Channel and stayed for ten years.

	Nevertheless, he says at the end of 
his memoir, “I never truly cased to be a 
CBS man.”

	Mudd gives candid and uninhibited 
portraits of his colleagues in that unique 
Washington bureau, matchless in 
quality, dedication and professionalism. 
The five in the so-called Front Row 
cubicles included Mudd and Rather, 
Dan Schorr, Marvin Kalb, and George 
Herman. Backing them up were Bob 
Schieffer, Ike Pappas, Phil Jones, Robert 
Pierpoint, Jim McManus, Bernard Shaw, 
Eric Engberg, Marvin’s brother Bernard 
and many other strong reporters.

	Mudd tells in sprightly and realistic 
fashion how the bureau worked—with 
all its pride and passion, and almost 
religious zeal. He makes no effort to 
spare or gloss over the big egos and 
petty rivalries—including his own. He 
concedes that he was “never easy,” and 
admits he gave his editors and superiors 
“a pain in the neck and elsewhere.”

	Once at CBS Mudd was hauled on 
the carpet by management and almost 
lost his standing, if not his job, for 
making a speech at his alma mater, 



REVIEW AND COMMENT

TELEVISION QUARTERLY

64

Washington and Lee University, 
criticizing the television industry for 
its “razzle dazzle” and the decline of 
its quality.

	It’s refreshing to read Mudd, top 
broadcaster that he is, admitting that 
he “was not driven” like the others, and 
that many interpreted his independence 
and aloofness as arrogance. He says, 
“perhaps it was arrogance, because I 
believed that the values most journalists 
embraced, were, in fact, superior to 
those of our corporate owners, whose 
world turned on earnings, ratings, 
demographics, market share and spin.”

	As the CBS congressional 
correspondent, Mudd describes himself 
as “prickly, at times sardonic, slightly self-
important, unnecessarily unforgiving of 
others’ mistakes, reliable, trustworthy, 
knowledgeable, and regularly infatuated 
with the absurdities of the Congress in 
particular and the government in 
general.” One could argue that he was the 
best of the bunch.

	Mudd tarnished his reputation 
with the top brass by trying to refuse 
a choice assignment as co-anchor of 
the Democratic convention in Atlantic 
City because he was devoted to his 
family and had rented a beach house 
for the summer. He assumes that the 
president of CBS News, Bill Leonard, 
remembered this 16 years later, when 
he picked Rather to be Cronkite’s 
replacement.

	The cutthroat competition in the 
bureau often came out into the open. 
Rather at the White House and Kalb 
at the State Department sparred over 
who would cover Henry Kissinger 
at a time when he was actually 
running the State Department out of 

the White House. Mudd and Rather 
were “professional rivals not only in the 
bureau but also for Cronkite’s chair,” 
Mudd admits.

	Rather claimed Mudd was “rooting 
for Nixon’s impeachment” so he could 
look good, and Roger commented that 
this “revealed in Rather a calculating 
and suspicious turn of mind.”

	Remarkably, this band of brothers 
in quality journalism overcame their 
rivalries and ambitions to produce 
the type of exceptional reporting for 
two decades that is often missing 
or rare today. Believing they were 
the best, Roger says, “we tended to 
swagger, we were aggressive, we out-
covered, out-wrote and out-filmed 
our competition.”

	Mudd judges that CBS went 
downhill afterward with “the 
encroachment of entertainment 
values, the firings and the budget 
cuts, the sappy definition of news as 
‘moments’, the greedy takeover by 
Larry Tisch, the crushed and broken-
hearted staff.”

	All in all, Mudd has written a  
fascinating, nostalgic account of a bygone 
era, filled with insightful judgments about 
big-name journalists and politicians. It 
is the work of a first-rate reporter with 
character and class.

Bernard S. Redmont was a correspondent 
for CBS News for five years, in Paris 
and Moscow during “the glory days of 
television news,” from 1976 to 1981. 
He is the author of a memoir, Risks 
Worth Taking: The Odyssey of a 
Foreign Correspondent, and a frequent 
contributor to Television Quarterly.



REVIEW AND COMMENT

TELEVISION QUARTERLY

65

	

Rupert Murdoch’s  
China Adventures: 
How the World’s 
Most Powerful Media 
Mogul Lost a Fortune  
and Found a Wife
By Bruce Dover

Tuttle Publishing, Rutland, Vermont
(256 pages, $18.95)

By William F. Snyder

The author was Murdoch’s “man on the 
ground” in China for most of the 1990’s 
and witness to the News Corporation 
chief ’s maneuvering in his quest to 
capture the massive Chinese media 

market. In the mid-80’s, Murdoch 
became obsessed with the idea of 
counting China among his global 
media fiefdoms, dazzled by the sheer 
size of the potential audience. Along 
the way, however, Murdoch and 
his minions committed monstrous 
blunders and numerous gaffes that 
put the prize out of their reach. The 
attraction of the Chinese media market 
cannot be overestimated, since Beijing 
alone is a city of 18 million people—
more than New York, LA, Chicago, 
Houston and Philadelphia combined! 
China-wide, the population is lately 
estimated at 1.3 billion.

It is no wonder, then, that Murdoch, 
as chronicled by Dover, took huge 
financial risks and invested substantial 
personal capital (his reputation) 
in pursuit of the Chinese media 
consumer.

Murdoch’s toe was already in the 
water in the region by the late 80’s in 
a joint venture with China Central 
Television (CCTV) to build an 
international hotel and media center in 
which News Corp invested $40 million.  
In 1987, he grabbed Hong Kong’s 
valuable English-language daily, South 
China Morning Post, for $230 million.

In 1993, Murdoch’s first play to 
reach the Chinese TV audience was 
the purchase of STAR TV (Satellite 
Television for the Asian Region) from 
Richard Li, the first of many shrewd 
Chinese (and Chinese/Americans) in 
and out of government with whom 
Murdoch would attempt to dance.  The 
price for STAR TV was eventually $1 
billion, far more than most observers 
thought it was worth. In ’93, Li 
claimed 45 million viewers and big 
advertising revenues, both of which 



REVIEW AND COMMENT

TELEVISION QUARTERLY

66

were undocumented.  STAR TV was a 
potential pariah, however, because the 
Chinese Communist hierarchy was very 
wary of open satellite broadcasting. At 
the outset and in spite of his friendly 
overtures to the Chinese government, 
Dover observes, Murdoch was stuck 
outside the Great Wall.

As the BSkyB satellite service 
flourished in the UK and Europe and 
Murdoch emerged from a debt crisis, the 
News Corp giant jammed his foot into 
his mouth at a celebration of BSkyB’s 
success at London’s grand Banqueting 
House of Whitehall Palace in September, 
1993.  In a chapter appropriately titled 
“Whoops,” Dover reports on Murdoch’s 
almost unbelievable gaffe as he proudly 
proclaimed that George Orwell in 
his 1984 got it wrong, that new mass 
communications technology was not 
a totalitarian means of subordinating 
the individual, but a liberating force. 
Dover quotes Murdoch: “Advances in 
the technology of telecommunications 
have proved an unambiguous threat 
to totalitarian regimes everywhere.  
Fax machines enable dissidents to 
bypass state-controlled print media. 
Direct-dial telephony makes it difficult 
for a state to control interpersonal 
voice communication. And satellite 
broadcasting makes it possible for 
information-hungry residents of 
many closed societies to bypass state-
controlled television channels.”

Still smarting from global 
condemnation of the crackdown on 
the 1989 Tiananmen Square protest, 
(which was, according to Dover, largely 
orchestrated by fax!) the Chinese 
leadership, especially “the Butcher 
of Beijing” Premier Li Peng, took 
Murdoch’s remarks as a personal insult 

and, in Dover’s words, “a premeditated 
and calculated threat by Murdoch to 
Chinese sovereignty.”  Later, Murdoch 
would say he didn’t think about how his 
remarks would be received in China, as 
he was thinking more about the Soviet 
Union and the Berlin Wall coming 
down. Dover says he and his colleagues 
agreed that “…word for word, Murdoch’s 
remarks were probably the costliest ever 
uttered by an individual.”

Within a month of Murdoch’s big 
mistake, Li Peng decreed satellite dishes 
could not be distributed, installed 
or used anywhere in China. The 
Murdoch China dream went “poof!” 
The Communist Chinese Politburo 
established a team to deal with 
Murdoch and his new technologies 
threat. A principal member of the 
Murdoch watch team was Propaganda 
Department head Ding Guangen, who 
became Murdoch’s arch nemesis for the 
duration of News Corp’s halting and 
usually thwarted advance in China.

In succeeding chapters, Dover 
delivers an enlightening account, 
occasionally entertaining, of 
Murdoch’s and his lieutenants’ (the 
author among them) game of “Simon 
Says” with the Chinese bureaucracy, 
along with stories of a dizzying array 
of deals and intrigues that either came 
to naught or only allowed a baby step 
forward.  The narrative provides 
some insight into “Old Grumpy,” as 
Murdoch was dubbed by some of his 
staff, who eschewed any entourage 
and pinched pennies.  No Murdoch 
bashing here, but no canonization, 
either. Dover writes that Murdoch 
expected “anticipatory compliance” 
from his senior executives and 
editors and rarely issued directives or 



REVIEW AND COMMENT

TELEVISION QUARTERLY

67

instructions to them. An exception 
would be his order to “Kill the f--
-ing book!” to News Corp-owned 
HarperCollins, which had planned 
to publish a decidedly anti-China 
memoir of the former Hong Kong 
governor.  

Dover’s “fly on the wall” perspective 
gives the reader a sense of how 
Murdoch operated, scurrying down 
one alley to a dead end, backtracking 
and finding a way out, and always 
believing that if he could get to the 
boss, he could make a deal. The boss, 
in the person of the Chinese President 
Jiang, was out of reach until after 
Murdoch’s American media nemesis, 
TimeWarner CEO Jerry Levin, got 
“face time” with Jiang, which sent 
Murdoch sputtering.  However, 
Murdoch was eventually able to strike 
up a friendly relationship with Jiang 
with some positive results for News 
Corp in China, only to be rescinded 
or damaged by the ascension of Hu 
Jintao to the Chinese presidency, who 
resolved to rein in the media and 
reassert control. Dover recalls that in 
the early 90’s, China’s Great Leader 
Deng Xiaoping, commented on open 
media in China with, “When you 
open the windows, you have to live 
with the flies that come in.”

The influence of Murdoch’s third 
wife, Wendi Deng, is sketched in 
by Dover, describing her status as a 
well-connected, smart and attractive 
consort who brought some success 
to her new husband’s endeavors. The 
author also comments that she has 
assured Murdoch’s personal legacy 
in China with the birth of their two 
daughters, Grace and Chloe. Wendi 
Murdoch is in charge of the Chinese 

edition of My Space, but still regarded 
by detractors as “Rupert’s trophy wife” 
and maybe a Chinese spy.  Dover 
defends her as Murdoch’s soul mate, 
but probably not the key to China 
that he needs.

Murdoch hit the Great Wall hard 
in July of 2005 when The People’s 
Daily proclaimed “China Bans 
Foreign Participation in Domestic 
TV Channels.”  Murdoch had ignored 
earlier advice from a People’s Daily 
president, who warned, “Giants who 
seek to walk in China need to learn to 
tread lightly.” But, as Dover opines on 
Murdoch, “This was the Incredible Hulk 
on steroids—pumped up by his own 
self-belief and urged on by his advisers, 
he was stepping on toes everywhere.”

Dover’s conclusion is succinct: 
“Murdoch overstepped the mark—he 
became too impetuous, too impudent. 
The affair, and the adventure, has come 
to an end.”

William F. Snyder recently retired from 
the New York Network after more than 
30 years of public service, notably under 
New York Governor Hugh L. Carey as his 
director of communications. . Formerly 
a television journalist, producer and 
anchor, he has served as a Trustee of the 
National Academy of Television Arts & 
Sciences and a Regional vice-president of 
the New York chapter



REVIEW AND COMMENT

TELEVISION QUARTERLY

68

Blue Skies 
A History of Cable  
Television

By Patrick R. Parsons

Temple University Press  
Philadelphia
(816 pages, $59.95)

Big Pictures on the  
Small Screen:  
Made-for-TV Movies  
and Anthology Dramas

By Alvin H. Marill

Praeger, Westport, CT
(183 pages, $49.95)

As revolutionary digital technology is 
transforming the entertainment industry, 
many books are being published about 
earlier analog eras that also brought 
dizzying changes to American society.  
These new works consider how broadcast 
television and cable also challenged 
our ideas of national communication, 
prompting major adjustments by business 
executives and audience alike. What seems 
so commonplace in contemporary culture, 

such as the ability to receive distant and 
diverse images into the home, was the result 
of major struggles in public policy and 
consumer perception.

In A Word from Our Viewers Ray 
Barfield attempts to document how the 
post-war public integrated television 
into their homes and lives. Barfield 
is a professor of English at Clemson 
University and has written a similar 
book about another medium, Listening 

By Ron Simon



REVIEW AND COMMENT

TELEVISION QUARTERLY

69

to Radio, 1920-1950. He is very generous 
in allowing his “forum of veteran viewers” 
to speak directly to the reader, transcribing 
their thoughts without much critical or 
demographic interpretation. We are once 
again reminded how much television was 
an altering experience in the second half of 
the twentieth century.

The author solicited recollections from 
emails, telephone conversations and the 
increasingly old-fashioned face-to-face 
meeting. He cites members of his group as 

those who constantly refer to the “TV set,” 
distinct from the succeeding generations 
whose TV is set in the computer and 
phones.  Myrna McKee of Worchester, 
Massachusetts remembered how the 
novelty of television in the later forties 
created new family rituals: “Every evening 
two couples would arrive in time for the 
evening program to come on. The living 
room began to resemble a theater. Chairs 
were set in rows and Mama would make 
popcorn.” Everyone was on the move to 
neighbors, taverns or the department store 
to become acquainted with those tiny black 
and white images.

Barfield devotes a chapter to how 
families worked together to receive a signal 
with equipment that is rapidly disappearing 
from the American scene, “the rabbit ears.” 
The adjusting of the antennae helped to 
bring the family together as one member 
watched and another slowly rotated the 
poles in different directions. When someone 
discovered a way to make reception better in 
Milwaukee, adding aluminum strips to the 
rabbit ears, suddenly the whole community 
was investing in silver foil. Barfield nicely 
captures how the earliest years of television 
were an interactive experiment for 
everyone, as technical advice and programs 
were shared with the entire town.

Several chapters are also devoted to the 
viewer’s remembrances of programming, 
and this portion seems sketchy. I recently 
noticed, especially in the PBS series 
Pioneers of Television, that the era from 
1948-1970 is now considered “the early 
days.” Traditionally, in such work by 
historians Eric Barnouw and his protégés, 
television history would be segmented at 
least into the live era (roughly 1948-58) 
and the Hollywood takeover of prime 
time (1958-70). Now those very distinct 
eras have been totally intermingled; 

A Word from  
Our Viewers:  
Reflections from Early 
Television Audiences

By Ray Barfield

Praeger, Westport, CT
(158 pages, $49.95)



REVIEW AND COMMENT

TELEVISION QUARTERLY

70

Barfield and his viewers make little 
distinction between the live hour dramas 
from New York (Kraft Television Theatre, 
Philco Telvision Playhouse) and the 
filmed dramas produced in Hollywood 
(The Loretta Young Show, Alfred Hitchcock 
Presents).  And those trusted TV watchers 
continue to perpetuate errors that linger 
in the poorly researched reference works. 
No, Douglas Galvin, now a college 
professor, Woody Allen and even Neil 
Simon did not write for Your Show 
of Shows, one of your favorite shows 
growing up. They wrote for later Sid 
Caesar series. And that goes for Larry 
Gelbart, too.

Mistakes have never been part of Al 
Marill’s game. His encyclopedic Movies 
Made for Television is the go-to book for 
any information about TV single dramas 
and miniseries. His research has always 
been meticulous and his latest Big Pictures 
on the Small Screen gives a sweeping 
view of the dramatic special from live 
television to the cable universe. Like all 
Marill’s books, it is chock full of facts and 
arcane information, but the bigger picture 
is elegiac. Once the television movie was 
the dominant genre of creativity and 
ideas. Such movies as Brian’s Song, Green 
Eyes and That Certain Summer became 
forums where America could debate 
national issues, from racism to gender 
identity to war. Now that role has been 
usurped by the documentary, and the 
television movie has been marginalized 
to engaging character studies at best, 
with little national resonance. What was 
the last TV movie that you dissected 
with your friends?

Marill documents the growth of 
television drama from live television 
to the lavish and thoughtful miniseries 
of the eighties. He has talked to a wide 

variety of talent, from directors Sidney 
Lumet and the late Del Mann to such 
esteemed writers as Ernest Kinoy and 
Loring Mandel. Truth be told, he even 
chatted with one curator, me. There is 
no meshing of the eras here; Marill is 
thoughtful and deliberate as he surveys 
the achievements of dramatic television 
in a very orderly, chronological fashion. 
He cites Playhouse 90 as the apex of 
live drama, stating correctly that the 
series was a West Coast show. You 
would be amazed how many historians 
incorrectly place Playhouse 90 as a New 
York production. Veteran writer David 
Shaw described one of the mainstays 
of live drama, especially on the set of 
Playhouse 90: the complex exchanges 
between writer and director.  The 
writer was almost always “on the set or 
in the control room during rehearsals 
and blocking—tweaking the script.” 
These live efforts helped to define 
what television seems to do best: the 
intense personal drama with societal 
repercussions.

In the sixties and seventies it was not 
the bond between writer and director 
that engendered the development of the 
television movie, but the network working 
in concert with a Hollywood studio 
(Yes, there was a day when the two were 
separated). NBC with Universal and ABC 
together with Paramount or Columbia 
helped to sustain the genre that could be 
escapist or socially conscious, but always 
something unique, with a different creative 
team and cast behind each individual 
project. In the eighties cable took hold of 
the genre, bringing a Hollywood gloss to 
the MMFT genre (as the author initializes 
Movies Made for Television). All told, there 
were 5,600 different television movies 
and miniseries produced through the 



REVIEW AND COMMENT

TELEVISION QUARTERLY

71

end of 2006. Marill does not go in 
for any analysis about the dramatic 
evolution and changing content of the 
television movie, but in providing the 
high points of the genre, complete with 
credits, he is the master.

In standard textbooks, cable is always 
the second act: First comes broadcasting 
and then audience fragmentation. But cable 
has it own first act, and no one has written 
as compellingly about it than Patrick 
Parsons in his definitive work on the cable 
industry, Blue Skies. Parsons, a professor of 
ethics in the communications department 
at Penn State University, has published two 
previous books about cable, but not with 
the range and research of this one. With 
a sweeping narrative, replete with detail 
and explanation, Blue Skies illuminates 
the complex history of the industry 
that redefined mass communication in 
American society.

Parsons traces the origins of cable to the 
hunger for television. Pioneers, like George 
Gardner in Lewiston Pennsylvania during 
the early fifties, recognized that they could 
bring the network signal to remote areas via 
the community antennae television system 
(CATV). Cable began to make us one 
country under TV technically, and then in 
the sixties there was an almost messianic 
promise, which Parsons terms “Blue Skies.” 
For social planners, business executives 
and regulators, cable held the potential “to 
become a broadband communications 
utility, spanning the country and providing 
news, specialized entertainment, 
electronic banking, electronic mail, health 
care services, outlets for community 
expression, and a local and national 
forum for political debate.”  Parsons 
spends the next 700 pages assessing how 
government, industry and the public 
modified the expectations and delivery of 

cable over the next four decades.
The headaches of making Blue Skies 

a reality began with construction costs. 
The cost of laying a mile of cable was 
approximately $3,000 to $10,000 in small 
or medium markets and up to $80,000 
in New York City.  All the difficulties in 
Manhattan, including steam pipes that 
melted cable, almost sank the industry in 
the early seventies. Cable was saved not 
under the ground but in the skies, where 
satellite technology made possible diverse 
programming companies. By the early 
eighties such cable companies as HBO and 
CNN were thinking globally. Although 
Parsons does not concentrate on content, 
he documents how programmers reached 
audience acceptance and financial 
stability. As the new century begins, the 
cable industry’s battle is now in the home, 
vigorously competing with telephone 
companies to provide high-speed access 
to the Internet.

If the past is prologue to the future, 
these three books offer different 
conceptions of the technological past.  
For Barfield, it is more nostalgic, where 
disruptions and difficulties are ironed 
out by memory. For Marill, it is a series 
of achievements, factual and linear. And 
for Parsons, it is a series of complex 
negotiations between invention and 
institutions. But the questions that 
ends Blue Skies still remains, ever 
perplexing and a little scary: “What’s 
gonna be next?”

Ron Simon is curator of television and 
radio at the Paley Center for Media 
(formerly the Museum of Television 
and Radio), where he has organized 
exhibitions and seminars on the early 
days of broadcasting, cable and high-
definition television.



REVIEW AND COMMENT

TELEVISION QUARTERLY

72

A History of  
Broadcasting  
in the  
United States

By Douglas Gomery
Blackwell Publishing, Malden, MA
(357 pages, $34.95)

By Kenneth Harwood 
 
Professionals in television and radio 
often wonder how what we see and 
hear today came to be. What has been 
tried? What was successful? What 
might be successful again? Students 
and professionals alike see in this single 
volume how these media developed 
since the 1920s.

	The title is the same as the title of a 
cluster of three books by Eric Barnouw 
(1908-2001), whose tale ends two 

generations ago. Gomery gives us a 
sweeping view of nearly a century, while 
he brings us insights from the history of 
theatrical motion pictures.

	A main part of the story is about 
the rise and fall or survival of radio 
formats and television genres. We 
tour some high points of program 
content, see media as businesses, and 
watch as causes and consequences 
of broadcasting unfold through the 
decades.

	If there is a chief hero in all of 
this, it seems to be Lew Wasserman. 
The index shows Wasserman to be 
mentioned more often than anyone 
else. Wasserman’s formula lets each 
hour of drama stand alone. 

That idea was not in much television 
drama of the winter of 2007-2008 at 
the end of a 100-day strike by Writer’s 
Guild of America. Viewers came back 
to programs that did not require 
remembering interrupted plots from 
months before. 

The final paragraph of the text tells 
us that David Sarnoff and William 
Paley promoted “themselves and their 
favorite employees” as movers and 
shakers of broadcast history, while 
“their contribution never matched 
their claim.” 

Lew Wasserman appears to be more 
modest, “so most historians ignore his 
contributions.” Wasserman is identified 
as packager of Kay Kyser’s Kollege 
of Musical Knowledge for network 
radio in 1937. His saga ends with his 
approving production  of  Law & Order 
for network television in 1990. He is 
compared to a master director of film, 
Alfred Hitchcock. Wasserman is said to 
be the man “behind the scenes at nearly 
every major turning point in radio and 



REVIEW AND COMMENT

TELEVISION QUARTERLY

73

television history.”      
Time divisions of network 

broadcasting mark the main topics. 
We visit network radio from 1921 
to 1950, hear and see the transition 
to television during 1945 to 1957,  
explore network television from 
1958-1982, and find a summary of 
recent events in radio and television 
in 1982-1996. The epilogue traces the 
time from 1996 until tomorrow.  A 
script of Sorry, Wrong Number from 
CBS radio of 1943 is an appendix.

Domination of viewer attention by 
network television broadcasting ends 
with the season of 1982-1983, when 
cable network programs come to the 
fore in the writing of television critics 
such as Tom Shales of the Washington 
Post. Cable spurts to prominence in 
the 1980s.

 The fraction of television-equipped 
homes subscribing to cable services 
begins with one in five in 1980, and 
half of television households and more 
are subscribing by 1990, according to 
an appendix table in the third edition 
of Stay Tuned: A History of American 
Broadcasting by Christopher H. 
Sterling and John Michael Kittross. 
Tom O’Neill tells us in the third 
edition of The Emmys that prime-
time cable-network programs begin 
to be honored for high achievements 
in the season of 1987-1988.

We learn in the chapter on 
network television’s social, cultural 
and political impact that “NBC was 
always the most progressive” of the 
broadcasting networks, as audiences 
struggled with emerging views of race 
and gender. We see network-television 
news maturing in the 1960s and 1970s 
with coverage of events surrounding 

assassinations of civil-rights leader 
Martin Luther King, Jr., and President 
John F. Kennedy. Television coverage 
of combat in Vietnam creates the 
nation’s “living room war” in a more 
graphic way than network radio 
chronicles World War II. 

Editors of academic books and 
those of scholarly journals welcome 
Douglas Gomery as a leading 
historian of media in the United 
States. He writes for general readers. 
Photographs remind us of faces 
behind the written word. Endnotes 
offer a glimpse of resources in the 
Library of American Broadcasting at 
the University of Maryland, where he 
is Resident Scholar.
	 An editor of The New York Times 
copies for our consideration a list of 
the ten longest running broadcast 
television programs in the United 
States. We see the list in the Times of 
June 9, 2008. The index has entries 
for the longest running, 60 Minutes, 
and the third longest running, The 
Ed Sullivan Show. Second place goes 
to 20/20, fourth to The Ted Mack 
Amateur Hour, and fifth to The Red 
Skelton Show. We see no entry in the 
index for three of the top five.
	H istorical review of network 
comedy in this book bills comedy as 
TV’s bread and butter, just as it forgets 
the longest-running comedy program 
in network television. Gomery 
sketches a biography of Sheldon 
Leonard in the section on comedy, 
for Leonard produced The Danny 
Thomas Show, The Andy Griffith 
Show, The Dick Van Dyke Show, 
and Gomer Pyle, USMC. None is in 
the top ten of long-running shows, 
successful as each program is. 



REVIEW AND COMMENT

TELEVISION QUARTERLY

74

Perhaps a silent criterion of success 
today is long run in DVD and Web 
download after a program leaves its first 
run on the air. The Red Skelton Show 
amounts to little on that count, while 
Seinfeld amounts to much.
	 We recall the homage to Lew 
Wasserman, and we think about the 
homage to Sheldon Leonard. Then we 
begin to wonder about auteur theory in 
film criticism and film history. Auteur 
theory tends to put the director at 
center stage as the truest single author 
of a theatrical motion picture, replacing 
the literary tradition of writer as the 
chief author in another medium, the 
stage, for film is not stage. Are television 
packagers and producers truest auteurs 
of network radio programs and 
network television programs because 
radio and television are neither stage 
nor theatrical motion picture?  Should 
we look for a brief biography of the 
producer of The Red Skelton Show in a 
history of television broadcasting in the 
United States?
	 Work of an historian is somewhat 
like that of an archivist. Both choose 
what we ought to remember for a 
long time. Both kinds of professionals 
seem to do their work as their muses 
require.    
	H ere’s a history worth reading. 
Producers, undergraduates in media 
studies, and fans of media history should 
be avid readers. Writer and publisher 
could add value by offering a DVD of 
text, audio clips and video clips.

Kenneth Harwood is an adjunct professor 
of communication at the University of 
California, Santa Barbara, where he 
studies media economics and media ethics.

Television in the 
Multichannel Age:  
A Brief History  
of Cable  
Television
By Megan Mullen

Blackwell Publishing, Malden, MA
(248 pages, $29.95)

By Norman Felsenthal 

	 Television in the Multichannel Age 
is a two-part book.  The first six chapters 
comprise -- as the subtitle suggests -
- a brief history of cable television.  In 
these chapters, the author, a professor at 
the University of Wisconsin/Parkside, 
has done a good job of condensing 
60 years of cable history into a tight, 



REVIEW AND COMMENT

TELEVISION QUARTERLY

75

well-organized summary.  The last two 
chapters take the reader from the present 
“multichannel” period to a future 
“multimedia” or “multiplatform” era 
best described by the all-encompassing 
term “broadband.” 
	  Early chapters provide a simple 
but thorough explanation of 
signal transmission and a typical 
Community Antenna Television 
(CATV) infrastructure.  The author 
identifies CATV pioneers Ed Parsons, 
James Davidson, John Walston and 
Robert Tarlton, but wisely makes no 
attempt to determine who was the 
“first” to provide the retransmission 
of TV signals that characterized CATV.  
	N umerous boxed inserts deal with 
cable-industry leaders, with various 
reports such as the Sloan Commission, 
and with emerging cable networks as 
different as MTV and Al Jazeera.  One 
such insert discusses the multi-faceted 
career of Milton Jerrold Shapp from his 
boyhood interest in radio to his role 
as the founder of Jerrold Electronics, a 
principal supplier of equipment for the 
fledgling cable industry, and eventually 
to his entrance into politics and election 
as governor of Pennsylvania. 
	 Pay cable is a topic that covers 
several decades and several chapters, 
from the earliest scrambled broadcast 
attempts in the 1950s to Pat Weaver’s 
unsuccessful attempt in the 1960s, 
to Charles Dolan’s creation of a 
limited-distribution HBO in 1972, 
and eventually to HBO’s success 
as a nationwide satellite-delivered 
premium supplement to basic 
cable.  The role of satellites in the 
development of cable’s multichannel 
offerings is well explained, with 

specific attention given to the 
emergence of various cable networks 
including superstation WTBS, 
CNN, CBN, C-Span, the Discovery 
channels, A & E, Lifetime, BET, ESPN 
and numerous others.  The author 
tells how ABC, NBC and CBS all lost 
money on “cultural” channels but says 
little about NBC’s eventual success 
with both CNBC and MSNBC.  
	 A chapter on regulatory issues 
reviews the various, and often 
contradictory, FCC Reports and 
Orders.  Key judicial rulings including 
United States v. Southwestern 
Cable (1968), Fortnightly Corp. v. 
United Artists Television (1968), 
and Teleprompter Corp. v. CBS, Inc. 
(1974) are mentioned only briefly 
and could have been discussed more 
fully, since these legal decisions 
determined the very development 
of cable television.  Cable’s principal 
lobbying organization, the National 
Cable and Telecommunications 
Association (NCTA), is also referenced 
only briefly.  A fuller discussion of 
this important organization and its 
Washington-based rivals, the National 
Association of Broadcasters (NAB) 
and the Motion Picture Association 
of America (MPAA), might also have 
been warranted.
	 Must carry, syndicated exclusivity 
and retransmission consent are 
continuing issues that could have 
benefited from greater coverage and more 
specific examples. For example, while 
the 1992 Cable Act states that stations 
may require cable systems to provide 
either must carry or compensation 
for retransmission consent, the cable 
industry has successfully avoided 



REVIEW AND COMMENT

TELEVISION QUARTERLY

76

financial compensation by substituting 
various “non-financial” benefits in 
almost every case. 
	T he current cable industry, notes 
the author, can be summarized 
by three words: consolidation, 
clustering and convergence.  
Multiple-system operators have 
consolidated to the point where a 
few giant corporations – Comcast, 
TimeWarner and Cox – now own 
and control cable television in most 
major urban and suburban areas.  
These corporations are in a better 
position to negotiate favorable rates 
from cable networks and even to 
demand partial ownership of these 
networks in exchange for long-
term carriage contracts that assure 
the cable networks access to large 
subscriber bases. 
	 While municipalities stubbornly 
retain the right to individually franchise 
local systems, cable corporations have 
managed to merge or buy adjacent 
systems and create cable clusters 
that share transmission head-ends, 
centralized billing, as well as access and 
local origination channels.  
	 Fiber-optic cables are rapidly 
replacing the original coaxial cables 
that initially built the cable industry.  
These fiber-optic cables have a much 
greater bandwidth – the capacity to 
carry more information – than do 
coaxial cables.   Broadband optical fiber 
can carry telephone conversations and 
Internet computer data in addition to 
traditional television signals.  This 
convergence of communication 
media has seen cable and telephone 
companies become sales rivals eager 
to sell “triple play” packages to 

consumers who hope to benefit from 
such “single bill” convergence. 
	 Ms. Mullen describes all of these 
changes and provides an excellent 
overview of both the industry and her 
book with the following observation:
	 “Looking back over multichannel 
television’s six-decade history in the 
United States and elsewhere, it is 
clear that this is a story of a ‘making 
do’ industry evolving into a ‘can’t do 
without’ industry.”

Norman Felsenthal is Professor 
Emeritus of Broadcasting and 
Telecommunications at Temple 
University in Philadelphia.  From 
1981 through 1997 he chaired the 
Cable Television Advisory Committee 
in Lower Merion Township, PA.



TELEVISION QUARTERLY

88

Board of Trustees

National Awards Committee

Executive Committee
	 Herb Granath 	 Dennis Swanson	 Peter O. Price 
	 Chairman of the Board 	 Former Chairman 	 President & CEO
	 Darryl Cohen	 Janice Selinger 	 Malachy Wienges	  Janice Jensen 
	 1st Vice Chairman	 2nd Vice Chairman	 Treasurer	 Secretary 	
	 Harold Crump 	 Ibra Morales 	 Roger Ogden
	 Chairman’s Representative 	 Chairman’s Representative 	 Chairman’s Representative

Administration: Geneva Brignolo 
Advanced Media: Shelly Palmer
Audit: Harold Crump
Development: Robert Behrens
Education: Julie Lucas
Legal: Jan Constantine
 

Marketing: Frank Radice
Membership: 
June Colbert and Mike Hardgrove
National Awards:  
David Ashbrock

Program: 
Mary Brenneman and Steve Quant
Public Relations: Roger Lyons
Technology: Hal Protter
Television Quarterly: 
John V. Pavlik

The National Academy of Television Arts & Sciences
A Non-profit Association Dedicated to the Advancement of Television

Bob Adlhoch 
William Becker
Betsy Behrens
Phillip L. Bell
Diana Borri
Mary Brenneman
David Burt
Jeremy Desel
Jim Disch	

Norman Felsenthal 
Robert Fransen 
Alberto Garcia
Robert D. Gardner 
Linda Giannecchini
Alison Gibson
Michael Hardgrove 
Bruce Harlan
Cherie Housley

Martha C. Kattan 
Scott LaPlante
Lydia Loizides
Julie Lucas
Roger Lyons
Evelyn Mims
Shelly Palmer
Terry D Peterson
Chris Pizzurro

Janice Selinger 
William F. Snyder
Sue Ann Staake-Wayne
Debbie Turner
Jim Turner
Javier Valencia
Barbara Williams Perry
Joy Allison Zucker-Tiemann

David Ashbrock, Chairman    /   Linda Giannecchini,Vice Chairman
Harriet Abraham
Larry Aidem
Phillip Bell
Diana Borri

Chuck Dages
Mary Alice Dwyer-Dobbins
Charles H. Jablonski
Raul Mateu

Raul Mateu
Steve Solomon
Av Westin

Kevin Cokely – Alternate
Jerry Roman – Alternate
Randi Davis – Ex-Officio

Chapter Presidents & Administrators
Exec. Director / Administrator
Jill D. Jones
Rebekah Cowing
Audrey Elling
Mimi Torres / Terry Markis
Dennis P. Thatcher
Stacia Mottley
Maggie Eubanks
Tara Faccenda
Geneva M. Brignolo
Dianne Bruno
Jacqueline Gonzalez
Diane Bevins
Nicole Williams
Pam Waterman
Patty Emmert
Darryl Compton
Michele Rhyne
Robert Behrens / Karla MacDonald
Teresa Vickery

President
Timothy Egan		
Barbara Williams Perry	
Dominic Dezzutti		
Kevin Cokely		
Terry D. Peterson	  
Gary May			 
Jim Kirchherr		
Susan Buehler		
Ellen Jones Pryor		
Fran Murphy		
Shelly Palmer		
John Sharify		
Anthony Mirones		   
MaryEllen Eagelston	  
Jennifer Jones		
Lynn R. Friedman		
Sophia Kelley		
David Game		
Carol Rueppel		

Chapter
Boston / New England
Chicago / Midwest
Heartland	
Lone Star			 
Lower Great Lakes		
Michigan			    
Mid -America		   
Mid -Atlantic	  
Nashville / Midsouth	  
National Capital Chesapeake Bay	
New York			 
Northwest		
Ohio Valley		
Pacific Southwest		
Rocky Mountain / Southwest		
San Francisco / Northern California
Southeast		
Suncoast		
Upper Midwest




